pátek 1. dubna 2016

Jak se zařizuje dům

Mám tu první článek, který píšu na přání.
 
Přišla mi jedna moc milá zpráva od jedné čtenářky, která mě poprosila, jestli bych sepsala článek o zkušenostech s naším bydlením a o tom, čemu se vyvarovat při zařizování domu. A tak si teď zahraju na kutila Tima a odborníka, který všemu rozumí a jdu na to :-)
 
Místo pro bydlení neberu jako místo, kde člověk jen přežívá, ale jako místo, kde se musím cítít krásně, kde nechci být ničím rušená a kde chci být obklopena krásnými věcmi, aby se mi žilo hezky.
 
Už několikrát jsem psala, že jsem městský člověk. Že jsem celý život žila v bytě. A nebýt našich šílených sousedů, nikdy bychom se nedokopali k tomu žít v domě. Dnes jim děkuji, i když jsme si užili opravdu hodně, že jsme tam, kde jsme.

1) BYT ČI DŮM?
 
Časté dilema všech, kteří řeší bydlení. Jediné, co můžu poradit je-myslete do budoucna. I když děti nemáte, pravděpodobně je jednou mít budete. Máte na to dostatečné prostory? A kde je lepší žít na vesnici nebo ve městě? Kde děti budou mít hezčí dětství? Je pravda, že dnes jsou pozemky šíleně drahé, ale třeba se na vás usměje štěstí a seženete jej za dobrou cenu. Chce to pátrat, obepisovat, hledat. Víte, co je paradox? Náš malý dvoupokojový byt v Brně stál víc než náš čtyřpokojový dům, kde jsme si namysleli vše tak, jak jsme chtěli. Dům byl postavený za 14 dnů a připravený k nastěhování (čekali jsme jen asi 3 dny na to, než nám truhlář udělal kuchyňskou linku, ta nebyla v ceně).  Říká se, že stěhovat se je horší, než vyhořet. Vím o tom své, protože jsme se za poslední 2 roky stěhovali několikrát, x měsíců jsem žila jen s pár věcmi, vše jsme měli v krabicích v garáži a čekali a čekali... A stálo to za to.
 
2) IDEÁLNÍ VELIKOST BYDLENÍ
 
Budu brát v potaz náš dům. Když někdo staví, předpokládá se, že na celý život. Snažili jsme se náš projekt vyladit nejvíc, jak to šlo. Sice jsme vycházeli z typového domu, ale spoustu věcí jsme si upravili podle sebe. Žijeme v domě 4+kk, zastavěná plocha je 100 metrů čtverečních. Přiznám se, že nějak nechápu dnešní megalomanství těch, co staví nebo stavět chtějí. Lidé mají domy 2x i 3x větší. Na co? Aby si platili paní na úklid? Nebo aby uklízeli několik hodin denně? Nebo aby se jen občas potkali s někým z rodiny? Každý máme svůj pokoj a pokoj navíc pro návštěvy, popřípadě další dítě. Máme taky pochozí půdu stejné velikosti, tam máme všechny sezónní věci, nářadí, staré oblečení, prostě vše, co asi jednou potřebovat budeme, ale nechci, aby mi to zavazelo v prostoru, kde "žiju". Velikost našeho domu bych neměnila. Uvědomte si, kolik prostoru člověk pro život potřebuje. Opravdu je to 200 metrů?

3) PŮDIČKA
 
A tím se dostávám k půdě. Připomnělo mi to můj oblíbený film Kulový blesk, kde se zájemkyně o byt ptá, jestli by mohla vidět půdičku.  Když jsme vybírali typ domu, oba jsme se shodli na tom, že rozhodně nechceme patrový dům. Vidím to na rodičích, na prarodičích, i na dalších členech rodiny, kteří v patrových domech bydlí. Mysleli jsme na stáří. Nechce se mi v budoucnu někam belhat do schodů. Spousta lidí v okolí bydlí ve velkých domech, ale půdu nemají, přitom ty nepotřebné věci někam musí dát. Na chodbě máme ve stropě otvor na půdu, kam vedou skládací schody (něco takového). Člověk  si schody jednoduše stáhne, odnese nepotřebnou věc a zase za sebou zavře. Perfektní věc!

4) KUCHYŇ DO "U"
 
Do doby, než jsme se nastěhovali do domu, jsem žila v 5 bytech. V jednom z nich byla kuchyň do "U" a já už tehdy věděla, že kdybych si ji jednou měla navrhnout dle vlastních představ, bude určitě v tomto tvaru. Jsem s ní maximálně spokojená. Myslete určitě na velikost! Naše kuchyň má 6,5 metrů čtverečních a je to naprosto dostačující. Když si potřebuji něco podat, udělám krok a jsem na druhé straně linky. Viděla jsem tento tvar kuchyní ve větších domech, kdy tento prostor byl zbytečně velký a dle mě pak toto řešení ztrácí smysl. Člověk se pak dost nachodí a nemá věci po ruce tak, jak si původně představoval. Co se týče pokračování kuchyňské desky, nad tím jsme dost váhali, pořád jsem nevěděla, jak tento prostor vyřešit, ale nelituju. Údržba je jednoduchá a vypadá to hezky.

 
5) NEUTRÁLNÍ BARVY
 
Pokud jste ve fázi zařizování obydlí, jistě mi dáte za pravdu, že vám z barev půjde hlava kolem. Jak to zařídit tak, aby vše ladilo? Aby to vypadalo hezky? Každý má jiný vkus, 100 lidí=100 chutí. Tímto článkem rozhodně nechci říct, že mám patent na zařizování bydlení, to rozhodně ne. Spíš to někoho může inspirovat, někomu pomoci při rozhodování se. V bytě jsme po předchozích majitelích měli oranžovou koupelnu. Já tu barvu nesnáším, ale zvykla jsem si na ni. Když jsme si vybírali podlahy, dveře, obklady a dlažbu, líbilo se mi spousta obkladů. Muž mi tvrdil, že nechce mít béžovou koupelnu, že ho nudí. Teď si lebedí. Barvy jsou sice hezká věc, ale těžce se kombinují a po letech se vám mohou okoukat. Proto volte raději střídmost. Dnes existuje tolik krásných doplňků a dekorací, kterými můžete prostor oživit.
 

6) NA DETAILECH ZÁLEŽÍ
 
Přemýšlejte nad tím, jak prostor co nejvíce zútulnit. Já jsem moc ráda, že jsme se rozhodli nechat si udělat tento trám. Odděluje obývací část od jídelního koutu a vypadá to fakt hezky. Klasicky řečeno- taková blbost a kolik parády to udělá :-)

 
A pak samozřejmě spousta dalších drobností. Vybírejte s rozvahou, nenakupujte nerozvážně, ať nejste zahlceni nesmyslnými předměty.
 




7) DEJTE MOŽNOST ŘEMESLNÍKŮM
 
Jak už jsem psala kuchyň nám dělal místní truhlář. A protože jsme s jeho prací byli moc spokojení, dělal nám pak i botník na míru a momentálně vyrábí skříňku pod umyvadlo do koupelny. Člověk má často zažité, že jsou řemeslníci drazí, není tomu tak ale vždy. Poptávejte, zjišťujte, najděte si toho svého "šikulu" a pak si můžete vymýšlet nábytek na míru dle svých představ za cenu třeba lepší, než si účtují některé předražené obchody.
 
8) NEŠETŘETE NA KVALITĚ
 
Hned mě napadá granitový dřez. Dřív jsme v bytě měli klasický nerezový a to nikdy víc. Neustále jsem ho leštila, marně. Po jednom opláchnutí vodou na něm byly vidět kapičky.
Po přečtení mnoha diskuzí jsme se rozhodli pro granitový v pískové barvě (konkrétně tento). A nelituju! Nemusí se skoro vůbec udržovat, není na něm nic vidět a navíc vypadá skvěle. A krásně ladí s kuchyňskou deskou. A myslím, že nás přežije.
 
9) NEVDĚČNÁ ČERNÁ BARVA
 
V domě nemáme černého nic. Dřív jsme v bytě měli malý černý stolek a jelikož jsem na něm každý den utírala prach, řekla jsem si, že už nikdy nic černého nechci. Například černá kuchyňská linka sice vypadá hezky, ale ta údržba musí být dost náročná. To samé platí i o dřezu. Pokud bydlíte v místě, kde je tvrdá voda, vodní kámen bude dělat pěknou neplechu. U nás je dost tvrdá voda a ve světlém dřezu není vidět vůbec nic. Nebojte se světlých barev, udržují se mnohem líp než ty tmavé.

10) MÁTE NĚJAKÝ SEN? SPLŇTE SI JEJ!
 
Myslím tím samozřejmě sny ohledně bydlení :-) Já si vždy hrozně přála mozaiku. A vydupala jsem si ji v koupelně. Taky jsem vždy chtěla vanu (muž zase sprchový kout), máme obojí. Domluvit se s partnerem je často o nervy, ale berte to tak, že si zařizujete bydlení napořád, ne jen jako provizorium, pokud něco chcete, pořiďte si to. 

Kdybych to měla shrnout, nelituji žádného kroku, který jsme v zařizování domu udělali. Bílo-hnědá kombinace je věčná, nadčasová, linka se dobře udržuje, dlažba taky, není nic, co bych udělala jinak. Kdybych si dům zařizovala před pár lety, byl by úplně jiný. Byl by barevný, ne tak fádní. Jsem ráda, že jsem k tomu dospěla. 
 
Pokud procházíte rekonstrukcí, stavíte nebo vás to teprve čeká, čeká vás období, kdy se vám bude zdát o obkladech, budete denně přemýšlet, jestli jste udělali správně, ale vybírejte vše tak, abyste se cítili dobře. Protože jsem přesvědčená o tom, že když člověk žije v hezkém prostředí, odrazí se to na kvalitě jeho života.
 
Z.

2 komentáře

  1. Moc dekuju za uzasnou inspiraci, vazne skvely clanek a ten tram oddelujici kuchyn a obyvak mne fakt dostal, ten si budu prat! dekuju za splneni prani :-) a jen se jeste zeptam na znacky spotrebicu, se kterymi mas dobrou zkusenost - diky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, díky za hezký komentář. Spotřebiče máme všechny Bosch. Vestavěnou myčku, mikrovlnku, troubu. Pak v technické místnosti sušičku a pračku. Jsem s nimi moc spokojená. Výběr jsem nechala zcela na svém muži (vybírat spotřebiče mě vůbec nebaví, on je elektirkář, takže tomu rozumí určitě víc, než já, můj jediný požadavek byl, aby byly bílé). Přijde mi škoda, když má někdo světlou kuchyň a zazdí ji tmavými spotřebiči. Lednici jsme taky původně chtěli vestavěnou, ale byla hodně drahá a navíc dost malá, takže tu máme ještě z bytu, ta je značky Indesit.

      Vymazat

Latest Instagrams

© U nás doma. Design by Fearne.