sobota 20. srpna 2016

Jak si vybrat ten správný (první) šátek

Jak už jsem párkrát psala, už dlouho plánuji sepsat článek o tom, čím se řídit při výběru šátku. Ať už toho prvního nebo třeba šátku pro těžší děti. Tak tady je.

Moc dobře si pamatuji na dobu, kdy jsem sama kupovala ten první. Bylo to před 2 lety, v té době nabídka byla dost veliká, ale rozhodně trh nebyl tak přesycený jako dnes. Adélka měla skoro 2 měsíce, byla nošená od narození, ale v šátku jsem ji začala nosit až okolo 8 týdnů (na první měsíce jsem totiž měla nosítko Caboo a to obstálo na výbornou). Šátky se mi líbily vždy, ale asi jako většinu matek mě odrazovaly dvě věci. Za prvé strach z toho, že to nebudu umět a pak hlavně to, jak si mám vybrat ten pravý mezi tolika druhy. A tak jsem jednoho dne zasedla k PC, vzala si do ruky papír a tužku a začala si sepisovat poznámky z různých diskuzí, pročítala recenze...Hlavu jsem měla jak pátrací balón, ale zhruba po dvou dnech jsem se začala celkem orientovat.


Článků, jak si vybrat vhodný šátek, je na internetu spousta, já budu ale vycházet ze svých zkušeností. Dceru nosím 25 měsíců, šátků jsem vyzkoušela k dnešnímu dni 22.

Na úvod je dobré napsat, že z toho člověk nesmí dělat vědu. Doporučuji si přečíst tento článek, se kterým se naprosto ztotožňuji. Člověk si dřív vystačil s jedním kouskem, dnes jich lidi kupují spoustu, ale to jen v případě, že se pro ně šátkování stane koníčkem, že chtějí zkoušet pořád něco nového. 

Při výběru šátku se berou v potaz čtyři kritéria:

                                          1) velikost (délka šátku)
                                          2) materiál
                                          3) váha dítěte
                                          4) suma, kterou je člověk ochoten investovat


  • VELIKOST ŠÁTKU

Při výběru šátku se setkáte s různými velikostmi a různou délkou. Je to proto, že každá z nás je jinak vysoká, hubená, plnoštíhlá a každá z nás spotřebuje při úvazu jinou délku šátku. Jednoduchá tabulka, podle které se můžete orientovat, je třeba tady. Je tam i uvedeno, kolika metrům odpovídá určitá velikost (někteří prodejci totiž uvádí metry, jiní zase velikosti a člověk neznalý se v tom lehce může ztratit). Takovou univerzální velikostí je 6. Je pro konfekční velikosti 38-42, což jsou nejběžnější konfekční velikosti. Pokud si pořizujete svůj první kousek, je potřeba vzít do úvahy i to, že bude chvíli trvat, než se tělo dá po porodu zase do kupy a že nemusíte mít hned váhu, kterou jste měly před otěhotněním. Navíc, pokud máte malé miminko a vázat se teprve učíte, je vždy lepší, aby byl šátek trošku delší, půjde vám to líp. Taky jsem začínala se 6, když jsem pak po porodu hubla, zhruba po půl roce jsem si koupila šátek velikosti 5, aby mi vzadu nevisely dlouhé cípy. Jsou i šátky tzv. "kraťasy nebo baťoháčky", to jsou šátky velikostí 2,3,4, kdy se předpokládá, že už dítě nosíte na zádech, vážete jednovrstvé úvazy a vystačíte si s krátkým šátkem.

  • MATERIÁL
Materiálu je dnes na trhu mnohem víc než dřív, existují různé příměsi, univerzální ale zůstává pořád bavlna. Je vhodná na novorozence  při vyšší gramáži i na batole. O dalších příměsích si můžete přečíst třeba tady, kde je to moc hezky vysvětleno. A proč se šátky tkají z tolika různých materiálů? Je to jednoduché. Pro těžší děti jsou vhodné šátky s příměsí lnu nebo konopí, což zaručí pro nosícího pohodlnější nošení a váha dítěte tak nebude tolik cítit. Můžete pak zvolit i různé příměsi v závislosti na roční období. Na teplé měsíce a pro novorozence se doporučují šátky s příměsí bambusu, na zimu pak šátky s vlnou, která má dobré termoregulační schopnosti. Já si za svých 25 měsíců nošení vystačila se šátky z bavlny, lnu a konopí, letní nebo zimní měsíce jsem nikdy neřešila. Lidé často dumají nad tím, jestli jim v teplých měsících nebude moc teplo a v zimě zase chladno. Je na to jednoduchá odpověď. V létě, pokud je opravdu vedro, vám bude teplo vždy. Nikdy se mi ale nestalo, že bychom byly s dcerou úplně propocené, na procházku jsme chodily vždy ráno a v podvečer a 3 léta jsme zvládly naprosto v pohodě. V zimě vše vyřeší dostatečné oblečení, speciální nosící oblečení a hlavně, pokud máte na sobě dítě, krásně se navzájem hřejete, takže vám bude teplo oběma.

Musím taky zmínit to, že existují šátky pevné a elastické. Zatímco elastické jsou vhodné jen na malá miminka (s přibývající váhou se totiž mohou prověšovat), pevný šátek využijete v jakémkoliv věku a tam prověšování nehrozí.

  • VÁHA DÍTĚTE
Při koupi šátku nehraje roli věk dítěte, jako spíš jeho váha. Moje dcera vážila v půl roce 10 kilo, což některé děti nemají ani v roce a půl. A pokud je dítě ve věku, kdy nechodí, ale má už pěkných pár kilo, je dobré řešit to, aby byl šátek i nadále při nošení pohodlný. V takové chvíli je dobré sledovat gramáž šátku, popřípadě pořídit šátek s příměsí (již zmiňovaného konopí a lnu), tím se šátek stává víc nosný. Zatímco u novorozence nemusíte řešit, jakou má šátek gramáž, protože pokud se jedná o kvalitní šátek, bude vám pohodlný víceméně každý, u většího dítěte se gramáž šátku řešit vyplatí. Pro takto velké děti budou pohodlné šátky s gramáží okolo 280 g/m a výš. Každý prodejce by tuto informaci měl mít na svém webu uvedenou, pokud ne, můžete ji dohledat někde v diskuzích, popřípadě se na to prodejce zeptejte.


Nosnost šátku je ale silně subjektivní faktor, takže zatímco někomu může být konkrétní šátek nepohodlný s dítětem, které váží 8 kilo, další člověk může v tom samém šátku nosit dítě těžší. Sama jsem toho příkladem, mám jeden krátký šátek velikosti 3, který se mi krásně vleze do kabelky a nosím ho s sebou vždy tehdy, když nechci mít na sobě nosítko nebo dlouhý šátek (protože ač to jsou super pomocníci, jsou to věci celkem neskladné a do malé kabelky se prostě nevlezou). Prodejce u tohoto šátku uvádí gramáž kolem 210 g/m, což znamená, že nošení bude pohodlné s dítětem kolem 8 kg. Já s tím ale nemám problém u dcery vážící 13 kg a na cestu z obchodu domů, kdy dítě bolí nohy a nechce jít, mi to prostě stačí. A například v Rusku se na nějakou gramáž vůbec nehledí, tuto informaci prodejci téměř nikde neuvádí. 


  • CENA ŠÁTKU
Cena šátku je často to, co někoho může od nošení odradit a často slýchám, že přece není možné zaplatit tolik peněz za kousek hadru. Zvláštní ale je, že při koupi kočárku nad tím lidé zas tak často nepřemýšlí a takový kus hadru často může posloužit úplně stejně jako kočárek. Jsou šátky, které seženete za 1000 Kč a jsou šátky i za 40 000. A teď jaký vybrat? Na trhu jsou "šátky" značek Pentelka, Womar, Medley, Red castle, které si na šátky jen hrají, ale jedná se pouze o obšitou metráž, takovým se obloukem vyhněte, mohly by vás od nošení pouze odradit. V takovém šátku nošení nebude nikdy tak pohodlné jako v klasickém pevném šátku, ty jsou totiž vždy tkané. Navíc šátek může být sice trochu větší investice, ale pořád je po nich velká poptávka, takže jej vždy můžete prodat a to s minimální ztrátou. Vždy je totiž lepší kupovat šátek z druhé ruky, líp se s ním pracuje, je měkčí, lépe se dotahuje. Já vždy prodala svoje šátky do dvou týdnů, se ztrátou asi 200 Kč od původní ceny.

No a pokud jste si vybraly svoji velikost, stanovily nějaký finanční strop, který jste ochotny investovat, zvolily materiál, pak už vám nic nebrání v tom si vybrat ten svůj kousek. Značek je spousta, z těch levnějších jsou poměr cena/kvalita dobré šátky Yaro, Little Frog, Vatanai, Mum´s Era, Vmeste. Z těch dražších třeba Diva Milano, Sestrice, Didymos. Paradoxem je, že ty nejdražší kousky, které jsem doma měla (Omnifera a Oscha) mi sedly nejmíň. Určitě je pravda, že s vyšší cenou se zvyšuje i kvalita šátku, ale ne vždy to, co si jeden vychvaluje, sedne druhému. A proto člověk může zkoušet, vybírat a když něco nesedne, může to prodat dál. Nenapadá mě jiná oblast, kde by se kousky tak rychle prodávaly a točily, než právě ve světě šátků. Já si vždy šátky nejraději vybírala tady, mají tam dobrý filtr, kde si zadáte cenový limit, velikost, materiál a pak už jen hledáte takový, který se vám líbí. Když jsem pak vybrala nějaké favority, začala jsem procházet bazary. Pár šátků mám z bazaru Modrého koníka nebo z FB skupiny Nosíme děti (tady), kde je dnes přes 25 000 lidí a je tam spousta prodejních alb.


Třeba se pro vás pak šátky stanou srdeční záležitostí stejně jako se stalo mě. Když potkávám na ulici nosící rodiče, tak v 99% vím, v jakém šátku si dítě hoví. Můj muž vždy říká, že už je to trochu úchylka a nechápe, jak si to můžu zapamatovat, ale věřím, že mě jistě některé pochopíte :-)


Z.


Okomentovat

Latest Instagrams

© U nás doma. Design by Fearne.