čtvrtek 22. září 2016

Podzimní knižní tipy

Když se řekne podzim, představím si večery s knihou, dobrým vínem a teplou dekou. A teď na to konečně nastal ten správný čas. 
Včera jsem dočetla knížku, u které jsem byla napnutá do poslední chvíle (což se mi dlouho nestalo), ale hlavně, po velmi dlouhé době jsem četla knihu od zahraničního autora, která mě fakt bavila a moc ráda ji doporučím dál. Jak jste si totiž mohli všimnout, čtu jinak výhradně české knížky.

Narazila jsem na ni opět náhodou v knihovně, zkuste si představit takovou malou knihovnu na vesnici, kde je polička, kde paní knihovnice vybírá dle svého uvážení to nejlepší, co může čtenářům nabídnout. Zjevně se mi trefuje do vkusu, protože minule tam bylo Vyhnání Gerty Schnirch, o kterém jsem psala tady, teď Tajemství porodních bab od Sally Wepworthové.


Kniha popisuje příběh jedné rodiny, kde je klasicky jedno velké tajemství, díky kterému je kniha napínavá do poslední stránky a většina děje se točí okolo porodů (hlavní postava Neva, její maminka i babička jsou totiž porodními bábami). Nabízí tak zajímavý pohled na porody v proměnách času  a na porody v porodních domech v konfrontaci s domácími porody.

Právě téma domácích a hlavně přirozených porodů je to, co mě na knize nejvíc zaujalo. Je to totiž to, po čem většina žen (a nejen těch českých) touží, jenže v českých porodnicích je to bohužel takřka nemožné (pokud člověk nemá svoji porodní asistentku nebo musí mít fakt štěstí na to, aby kápl na dobrý personál porodnice. Ano, bohužel je to často o štěstí).

 Takže zatímco my o tom můžeme snít a realita je pak často úplně jiná, než jak jsme si to představovaly, dohadujeme se s doktory o tom, že něco chceme a něco naopak ne, v zahraničí se k porodům přistupuje úplně jinak. Zatímco my za něco musíme téměř tvrdě bojovat, v zahraničí je to něco naprosto přirozeného.

 A to je hlavní důvod, proč knížku doporučím hlavně těm, které dítě čekají nebo ho v nejbližší době plánují. Aby lidé věděli, že porod je naprosto fyziologický proces, že ve většině případů není potřeba, aby do něj lékaři nebo porodní asistentky nějakým způsobem zasahovali a že je to hlavně o myšlení a o sebedůvěře.

Knížka je román, není to žádná příručka. O to víc se mi líbí to, že má zajímavou dějovou linii, ale jako bonus může člověka přimět se na některé věci dívat jinak.

Ale aby to nebylo jen o porodech, v poslední době mě bavily i knihy Zimní zahrada od Moniky Zgustové, Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkové, Máslem dolů od Petra Šabacha a Směšné lásky od Milana Kundery. Kundera je moje srdeční záležitost, jeho knihy bych mohla číst pořád znovu a znovu.

A protože nás čekají dlouhé zimní večery, budu moc ráda, když mi doporučíte něco, co jste v poslední době přečetly jedním dechem vy.


Z.

5 komentářů

  1. Já jsem nedávno na jeden zátah (no.. co dítě dovolilo..vydržela mi tak na týden :) přečetla Kašmírový šál od Rosie Thomas. Krásný příběh. Četla jsem ji v angličtině a opravdu moc se mi líbila. Tak doufám, že i český překlad bude super.

    OdpovědětVymazat
  2. Já mohu doporučit knihu Pořád jsem to já :-) Je to i zfilmováno - film jsem neviděla, ale kniha je moc hezká :-) Kamila

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Za mě mohu doporučit Slečny od Barbory Baronové. Kniha obsahuje osm literárně zpracovaných rozhovorů s ženami, které se nikdy neprovdaly a neměly děti. Knížka se četla opravdu moc dobře :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky za tip, píšu si do seznamu :)

      Vymazat

Latest Instagrams

© U nás doma. Design by Fearne.