úterý 23. května 2017

Život bez mlíka

Jsou to skoro dva měsíce, co jsem přestala jíst veškerý mléčný produkty. Zjistila jsem, že vegan ze mě nikdy nebude, o to mi ani nikdy nešlo, ale že vysazení mléčných výrobků tělu opravdu prospívá. Rozhodně se mi zlepšila pleť, zmizel mi ekzém na zádech a mám mnohem víc energie i přesto, že poslední dny a týdny pracuju fyzicky mnohem víc než dřív. Kolem domu je neustále co dělat a i přesto se necítím unavená. 

Zjistila jsem, že si jde vychutnat kafe bez mlíka, že můžu jíst do syta zmrzliny, jen to chce pátrat, kde si ji kupovat a že to zase není tak těžký, jak jsem si myslela.


 A proč to vlastně všechno dělám a jaký to pro mě bylo? To si můžete přečíst v dnešním článku.
Jako náctiletá jsem fakt hodně záviděla všem těm, co měli krásnou pleť. Tu já nikdy neměla. Ač už odmala jím víceméně zdravě, neholduju smaženýmu, nikdy v životě jsem nejedla uzeniny, dlouhá léta jsem byla vegetariánem, pleť jsem měla vždycky celkem špatnou. K mládí tak nějak patří častý bujarý večírky, stres ze školy, nevyspání. Tehdy jsem zhruba věděla, co za to mohlo a hormonální antikoncepce tomu taky zrovna nepřidala. Pleť jako miminko jsem měla jen ve 2.trimestru těhotenství, pak v době, kdy jsem kojila a neskutečně jsem si to užívala. Jenže pak se ten stav vrátil a já už nevěděla, co dělat, byla jsem z toho fakt nešťastná. Nevím, proč jsem si vždy tak nějak naivně myslela, že čím je člověk starší, tyhle problémy ho absolutně míjí,  řeší tak maximálně přibývající vrásky a ne to, že má pleť jak v patnácti. Několikrát jsem psala, že používám výhradně přírodní kosmetiku, jsem několik hodin denně na čerstvým vzduchu, spánku mám (už konečně) dostatek...Pořád jsem pátrala po tom, co udělat víc.

A pak jsem si jednoho dne na netu přečetla, že lidem s podobným problémem hodně pomohlo vysadit všechny mléčné výrobky. Striktně. Hned, ze dne na den. A tak jsem se zařekla, že si dám večer moje oblíbený tousty se salátem a od rána začnu. Krizi jsem vlastně měla jen první den večer, kdy jsem přemýšlela, co mám vlastně jíst místo obligátního chleba s máslem a sýrem?

Najednou vám totiž dojde, že mléko je všude. Nemůžete máslo, sýry, oblíbený jogurty, všechno, co máte tak rádi.
Vynechání mléčných výrobků mě donutilo vařit si teplý večeře, téměř vyřadit pečivo, protože nemám s čím ho jíst (kromě toho, že si ho dávám jako přílohu k salátům). Po pár dnech ale přišlo zjištění, že ho člověk k životu opravdu nepotřebuje. A že přestat s tím není zas tak těžký, jak by se na první pohled mohlo zdát. 

Ráno začínám tím, že si udělám domácí rostlinný mléko, nejvíc mi chutná z mandlí a maku. Přidávám si ho do müsli i do kafe. Tam mi ale moc nechutná, víc mi to vyhovuje s mlékem sójovým nebo s kokosovým nápojem.

Tak před 5 lety jsem si nedokázala představit den bez jogurtu, vždy jsem měla období, že jsem si oblíbila určitou značku, která se mi po čase přejedla a tak jsem vybrala další a pak zase další a tak pořád dokola. Dnes si dám tak 2 jogurty týdně a stačí mi to. Nahradila jsem je těmito dezerty od ALPRO. Jsou sice dražší, ale když má člověk chuť na jogurt, účel to splní. 

No a co běžně vařím? Vlastně to, co dřív, jen mléko prostě nahradím tím rostlinným. V tomto se pro mě moc nezměnilo, protože to tak dělám už delší dobu, jen nedělám žádný omáčky, protože tam mi ta chuť prostě nesedí. Jím těstoviny a rýži se zeleninou na sto způsobů, polívky, častěji si dělám sladká jídla. Mimochodem našla jsem úžasnou inspiraci na bezmléčné sladké dezerty, koukněte na Sladkosti bez mlieka.


I nadále si nakupuju většinu věcí ke svačinám a snídaním ve zdravé výživě, většinou si jídlo nechám dovážet a při objednávání si jen zaškrtnu variantu bezmléčných potravin. Je to otázka pár minut a nemusím složitě pročítat všechny etikety.

Taky máte občas naprosto nezvladatelný chutě na něco, co nemáte běžně po ruce? Tak u mě je to letos zmrzlina. Někdy se mi o ní i zdá a dokázala bych ji spořádat kila. Neznám nikoho, kdo by zmrzlinu nemiloval, ale mně vždycky stačilo dát si tak jednu za celý léto a tím jsem měla splněno, teď bych ji mohla jíst každý den. Kupuju si zásadně točenou, navíc si užívám to, že letos poprvé začala zmrzka chutnat i Ádi a hned ve vedlejším městě točí ve Zdravé výživě zmrzlinu veganskou. Bez mléka, jen z ovoce. A je výborná. Pokaždé mají jinou příchuť a s majitelkou obchodu už si skoro tykáme, protože tam jsme fakt velmi často :-)



Musím říct, že první měsíc jsem to dodržovala opravdu striktně, v tom druhém měsíci jsem už trochu polevila. Byly jsme s Adélkou pár dnů v Brně, často jsem si kupovala kávu na cestu, kde prostě nemají na výběr rostlinná mléka a ta chuť na kafe byla mnohem větší než černý svědomí z toho, že to poruším, pak jsme byli na svatbě, kde jsem se na dort i svíčkovou těšila už od rána. Občas, třeba 1x týdně si dám k večeři sýr, ten jediný mi fakt chybí. Rozhodně nepočítám s tím, že bych bezmléčnou dietu dodržovala na věky. Výjimku udělám ráda, ale takhle mi to vyhovuje a vidím na sobě, že mi to jen prospívá. Spousta věcí se pro mě stala tak nějak normou a už se nechci vracet k tomu, jak to bylo dřív. Ale když na něco dostanu chuť, tak si to prostě dám.

Takže pokud se taky odhodláváte, ať už z etického hlediska nebo ze zdravotních důvodů, nebo třeba máte malé miminko s podezřením alergie na mléko, neodkládejte to, jde to. Začátek je trošku těžší, jak kdybyste se učili znovu jíst, stojíte před ledničkou a nevíte, co si vlastně dát, ale pak už v tom zase není tolik práce navíc a výsledek se dostaví.

Aspoň u mě ty výsledky opravdu byly už po jednom měsíci.

Kolik z vás tu žije život bez mléka? Jsem zvědavá!

Z.

1 komentář

  1. Ja mlecne produkty jedla hodne. Vlastne kolikrat i petkrat za den. Rano cerealie s mlekem. Kefir na svacinu. Testoviny se syrem k obedu. K svacine jogurt. K veceri pecivo s maslem... ale pak mela dcera podezreni na alergii a ja musela take prestat ze dne na den. Byl to trochu boj, navic v te dobe jsem se snazila jist i bezlepkove, protoze jsem mela zazivaci problemy. A opravdu se mi ulevilo, takze to spis bylo mlekem nez lepkem. Ale vracim se zase... uz nepiju mleko a nejim jogurty, ale bez masla a obcas syru proste byt nedokazu... :/

    OdpovědětVymazat

Latest Instagrams

© U nás doma. Design by Fearne.